Warsztaty otwarte – pedagogika przygody a metoda harcerska – relacja

W ramach Erasmus Day w Pracowni odbyły się warsztaty na temat podobieństw i różnic pedagogiki przygody oraz metody harcerskiej. Jest to ciekawy temat, zmieniający punkt widzenia na sposoby swojego działania z grupami. Z pewnością dotyczy to także instruktorów harcerskich, którym jest także Julia – nasza wolontariuszka, która zorganizowała to spotkanie. 

Na początku warsztatów uczestnicy mieli okazje przeżyć na własnej skórze typowo harcerskie zabawy. Jednak szybko okazało się, że wszyscy mieli już wcześniej styczność z harcerstwem i zaproponowane aktywności były im dobrze znane. Dzięki temu mogliśmy się bardziej skupić na drugim temacie spotkania. Prowadzący zaproponowali kilka aktywności polegających na współpracy i komunikacji grupy.

Jak sami uczestnicy powiedzieli – różnice w metodach i podejściu do tematu było widać od razu! Każdy uczestnik doświadczył i poznał pedagogikę przygody w działaniu, czyli w najlepszy możliwy sposób.

Na koniec odbyła się krótka dyskusja, podczas której podsumowaliśmy nasze odczucia i wnioski. Uczestnicy chętnie dzielili się swoimi przemyśleniami i spostrzeżeniami. Niektórzy także znaleźli rzeczy, które po warsztatach planują zmienić w swojej pracy z grupą.

Warsztat z całą pewnością dla wszystkich był interesującym przeżyciem, a chętnych nie brakowało. Z różnych przyczyn, w tym z powodu ograniczonej przestrzeni w spotkaniu wzięło udział 10 uczestników oraz 3 wolontariuszy – Asia, Karol i Julia. Słyszeliśmy głosy entuzjazmu tematem z różnych stron więc spotkanie na pewno powtórzymy w przyszłości.

Działanie odbyło się w ramach upowszechniania rezultatów projektu trenerskiego Erasmus+ „Train the trainers outdoors as a tool”.

/jb/