Niedawno zakończyliśmy niezwykły cykl szkoleniowy dla przewodników pracujących w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach cyklu odbyło się aż 6 szkoleń poświęconych umiętnościom pedagogicznym oraz pracy z grupą na terenie ogrodu oraz jedno spotkanie dodatkowe, prowadzone przez Pracownię Edukacji Ogrodu o metodzie ko-kreacji.
W poszczególnych blokach znalazły się takie zagadnienia jak: psychologia rozwojowa dzieci na poszczególnych etapach rozwoju i co z tego wynika dla przewodnika; praca z uwagą dzieci i nastolatków; radzenie sobie w sytuacjach trudnych; formułowanie przystępnego przekazu adresowanego do odpowiednich grup wiekowych; „myki i techniki” na skupianie uwagi dzieci, przekonania blokujące w rozwoju przewodnika, teoria kręgów wpływu Stephana Coveya, zadanienia związane z budowaniem skutecznej komunikacji ze zwiedzającym, aktywizujące metody zdobywania wiedzy w terenie, konstruktywizm poznawczy jako wiodące podejście do wspierania uczenia się.
Program zakładał nauczanie poprzez doświadczenie. Przewodnicy wzięli udział w szeregu gier oraz ćwiczeń, przeplatanych działaniami w terenie ogrodu, podsumowaniami oraz dyskusją. Mieli m.in. okazję wziąć udział w rozgrywce gry „Symbole” wypożyczonej przez Pracownię Gier Szkoleniowych (za co serdecznie dziękujemy!).
Szkolenie zostało bardzo ciepło przyjęte przez uczestników. Szczególnie docenili oni atmosferę i nasze poczucie humoru oraz praktyczny wymiar szkolenia; wiele metod, zabaw, gier oraz „biegania po ogrodzie”.
Dla nas też był to szczególny czas, gdy co tydzień mogłyśmy podglądać zakamarki niezwykłego miejsca jaki jest warszawski ogród. Ponieważ nasz „domek przygody” OsiemPrzezDwa znajduje się po sąsiedzku z Ogrodem Botanicznym – mamy nadzieję na dalszą współpracę!
Szkolenie prowadzone było przez Agnieszkę Leśny oraz Zofię Magier we ścisłej współpracy z Magdaleną Oprządek oraz pracownikami Ogrodu Botanicznego UW.