Relacja z wizyty studyjnej w Rumunii

Erasmus+ po raz pierwszy

Projekt Erasmus kojarzy się większości osób z wyjazdami dla studentów na semestr lub dwa na zagraniczną uczelnię. W czerwcu 2022 roku przekonałam się osobiście, że Erasmus to nie tylko studencki wyjazd na kilka miesięcy, to także długoterminowe projekty łączące w sobie wymianę doświadczeń w danej dziedzinie i zdobywanie wiedzy. Jednym z nich jest projekt Track One, w ramach którego spędziłam wraz z zespołem Pracowni Nauki i Przygody tydzień w Rumunii.

W dniach 11 – 18 czerwca miała miejsce Wizyta Studyjna w Rumunii, w niewielkiej górskiej miejscowości Straja koło Lupeni. Uczestnicy z Gruzji, Armenii, Łotwy, Ukrainy, Rumunii i Polski spotkali się w Rumunii, aby poznać metody pracy i aktywności prowadzone przez fundację „New Horizons”.

Miejscem zbiórki było lotnisko w Bukareszcie (Otopeni). Tam wsiedliśmy w busy i po ponad 6 godzinach drogi dotarliśmy do celu. Straja okazała się malowniczą miejscowością  położoną na 1400 m n.p.m z widokiem na dolinę i okoliczne pasma górskie.

Drugi dzień spędziliśmy rozmawiając z przedstawicielem organizacji o funkcjonowaniu i zasadach „New Horizons”. Poznaliśmy także kilka gier i zabaw po których przeprowadziliśmy debriefing. Kolejne dni były już bardziej aktywne, większość czasu spędzaliśmy „w lesie”, gdzie braliśmy udział w zajęciach na niskim i wysokim parku linowym oraz grach outdoorowych. Jednego dnia całym zespołem poszliśmy na trekking granią, a w ostatni dzień wizyty pojechaliśmy do miejscowości Vulcan, gdzie odwiedziliśmy nietypową boulderownię dla dzieci Fara Limite.

Wieczory spędzaliśmy na wspólnych grach i zabawach integracyjnych oraz spacerach po górskich ścieżkach. Chociaż część aktywności była się znajoma, to często sposób prowadzenia zaskakiwał. Wizyta studyjna okazała się sporą dawką wiedzy i inspiracji do dalszych działań i rozwoju. Poznałam także wiele wspaniałych osób, z którymi świetnie rozmawiało się na różne tematy i można się było dużo dowiedzieć o praktycznych rzeczach. Było to moje pierwsze doświadczenie z taką formą edukacji i wymiany doświadczeń. Zobaczyłam na czym to polega i bardzo spodobała mi się forma zdobywania wiedzy i doświadczenia. Znalazłam inspirację do szukania kolejnych podobnych możliwości nauki w międzynarodowym gronie. Przed nami kolejne etapy projektu Track One, które również zapowiadają się interesująco.