Jest taka niezwykła szkoła, która jest pełna nauki! Co miesiąc (a czasem częściej), do kilku klas przyjeżdżają animatorzy Pracowni Nauki i Przygody wraz z mobilnym laboratorium. Przez 1,5 godziny młodzi naukowycy wraz ze swoją wychowawczynią i innimi nauczycielami, mierzą, ważą, obserwują, zapisują i przeprowadzają eksperymenty naukowe. Czasem coś nie wychodzi, czasem trzeba powtórzyć – ale to dobrze! Dzięki temu łatwiej jest znaleźć własne błędy i szybko je wyeliminować. Jeśli pogoda dopisuje – zajęcia odbywają się na szkolnym boisku. Tak było w przypadku zajęć o cieczach; kiedy to eksperymentowaliśmy siedząc na trawie. I całe szczęście – ponieważ doświadczenia z cieczami nieodłącznie wiążą się z chlapaniem, przelewaniem i zmysłowym poznawaniem dziwnych płynów i glutów – a tego w szkolnej sali panie woźne chyba by nam nie wybaczyły…
W trakcie zajęć każde dziecko samo, w parach lub grupach wykonuje kilka doświadczeń naukowych. Nie chodzi nam o pokaz czy show przed publicznością, tylko o to, aby każdy sam – możliwie w swoim tempie – krok po kroku eksperymentował. Niekiedy do wykonania doświadczeń potrzeba jest praca zespołowa – ale o to chodzi! Przecież współczesne zespoły badawcze często składają się z naukowców reprezentujących różne dzieciny i pochodzący z różnych krajów. Aby rozwój współczesnej nauki był możliwy – niezbędna jest współpraca pomiędzy poszczególnymi badaczami, a tego warto uczyć się od najmłodszych lat!
Staramy się, aby każde dziecko na zajęciach wykonywało ćwiczenia manualne, wielozmysłowe. Mierzenie, liczenie, szacowanie, obserwacja – to ważne umiejetności na które wskazują podstawy programowe, ale są też niezbędne dla późniejszej, samodzielnej nauki.
Edukacja przez doświadczenie od wielu lat uchodzi za dużo skuteczniejszy sposób nauki niż ten bazujący na wykładach, wypełnianiu ćwiczeń czy nawet korzystaniu z multimediów. Jest to związane z wykorzystywaniem wielu zmysłów (nawet smaku czy zapachu), samodzielną analizą i wyciąganiem wniosków oraz emocjami, które towarzyszą np. wykonywaniu eksperymentów naukowych. Część wykonywanych przez nas doświadczeń jest dla dzieci śmieszna lub spektakularna – a to rodzi pozytywne skojarzenia i zmniejsza ryzyko późniejszego strachu czy niechęci do nauk ścisłych. Warto więc raz na jakiś czas zaaranżować w klasie szkolnej laboratorium doświadczalne!
Zapraszamy do obejrzenia galerii z zajęć w szkole 63 z roku szkolnego 2011/2012 i 2012/2013. Zdjęcia pochodzą ze strony szkoły oraz z archiwum Pracowni Nauki i Przygody.
Więcej o projekcie „Spotkania Odkrywców” przeczytacie: kliknij!