„Pedagogika przygody: warsztat” – relacja

p1000099-2W dniach 7-8 września 2013, w Krępie pod Warszawą, odbyła się druga edycja „Pedagogika przygody: warsztat”. Piękna pogoda sprawiła, że spędziliśmy te dni na dworze, poznając podstawowe teorie i metody charakterystyczne dla pedagogiki przygody. Jednak, jak to w Pracowni bywa, wykładów nie było prawie w ogóle. Właściwie wszystkie zagadnienia poznawaliśmy w sposób praktyczny. Uczestnicy wzięli udział w piętnastu grach, możliwych do zastosowania w różnych grupach wiekowych i w różnych kontekstach. W programie były zarówno gry koncentrujące się na zagadnieniu zaufania do siebie oraz do grupy, gry komunikacyjne, strategiczne oraz przykłady gier i aktywności łączących pedagogikę przygody z przyrodą. Rozmawialiśmy trochę o tym skąd wzięła się pedagogika przygody i jakie są jej historyczne źródła, jak konstruować proces nauczania bazujący na doświadczeniu, jak można w praktyce wykorzystać tzw. Cykl Kolba, jak przeprowadzać ewaluacje. Sobotnie zmagania zakończyliśmy kolacją przy ognisku i wspólnym śpiewaniem. Niedziela upłynęła nam na zajęciach na niskim parku linowy. Ponieważ grupa bardzo szybko osiągnęła poziom zaawansowany – finałowa gra była naprawdę trudna! Uczestnicy zgodnym chórem, pozytywnie ocenili warsztat. Oto kilka ich opinii:

Integracja, zespolenie grupy pokazało mi, jak teoria działa w praktyce.

Zróbmy coś, aby to było bardziej powszechne!

Nie jestem pedagogiem – a tu dostałem podstawowe narzędza, których wcześniej nie znałem, a które mogę wykorzystać w pracy z moją grupą.

Wyniosłam nie tylko to co mogę robić z innymi, ale też dowiedziałam się czegoś nowego o sobie. Pierwszy raz zobaczyłam, że mogę rozwijać siebie pracując z innymi.

Te zabawy pozwoliły mi poczuć się dzieckiem, uczestnikiem i odkryć co dla moich podopiecznych jest ważne. Zobaczyłam jakie jest moje miejsce w grupie, że moje wady nie muszą działać na moją niekorzyść.

Szukam pomysłu na siebie i mam poczucie, że po tym warsztacie jestem bliżej celu.

Ciekawą częścią warsztatów była burza mózgów jakie są wady i zalety pedagogiki przygody – gdzie jej zastosowanie może być użyteczne, a gdzie niesie ze sobą zbyt trudne wyzwania.

Obejrzyjcie zdjęcia! klik.

Następne warsztaty już za rok, pod koniec września 2014.

 

Warsztat był częścią projektu „Experiental Education w Polsce” realizowanego przez Fundację Nasza Ziemia dzięki współfinansowaniu Fundacji BRE Banku.

/al/