W związku z licznymi prośbami, komited naukowy konferencji podjął decyzję o wydłużeniu terminu zgłoszeń wystąpień do 15.03. Poniżej pełna treść komunikatu naukowego:
Organizatorzy:
Fundacja Pracownia Nauki i Przygody
Wydział Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie
Zapraszają na
IV MIĘDZYNARODOWĄ KONFERENCJĘ EDUKACJA PRZYGODĄ
21 – 23.05. 2020
Rewita Rynia, ul. Wczasowa 59, 05-127 Białobrzegi (k. Warszawy)
Pedagogika przygody budzi zainteresowanie w coraz szerszych kręgach zawodowych, a także coraz częściej staje się przedmiotem badań i rozważań naukowych. Działania związane z outdoor/ adventure education wkraczają do programów kształcenia na poziomie wyższym. Dynamicznie rozwija się nurt edukacji leśnej.
Celem konferencji jest wymiana doświadczeń teoretyków i praktyków pedagogiki przygody:
- Analiza metod tzw. „pedagogiki przygody” i możliwości wykorzystania jej w edukacji formalnej, nieformalnej oraz pozaformalnej.
- Zbadanie kontekstów experiental education, outdoor education, adventure education, edukacji przyrodniczej,
- Inspiracja doświadczeniami z innych krajów europejskich,
- Organizacja warsztatów pozwalających na poznanie najnowszych metod i technik stosowanych w poszczególnych nurtach,
- Prezentacje organizacji zajmujących się działalnością w ramach wspomnianych nurtów,
- Tworzenie polskiego środowiska Experiential Educators Poland
Konferencja skierowana jest zarówno do teoretyków jak i praktyków zajmujących się badaniem obszarów związanych z pedagogiką przygody. Propozycje wystąpień (naukowych lub w ramach wymiany doświadczeń) można zgłaszać w dwóch formach: referatu lub plakatu
Obszary tematyczne wystąpień naukowych:
- Propozycje odpowiedzi na pytanie jak w Polsce jest rozumiane i realizowane pojęcie outdoor education, adventure education?
- Pedagogika przygody w Polsce i na świecie – badania porównawcze
- Perspektywy badawcze dla pedagogiki przygody; teorie i metody prowadzenia badań w tym zakresie
- Wyniki badań programów przygodowych wspierających wychowanie (w tym organizacji Ruchu Harcerskiego, YMCA, Outward Bound)
- Wykorzystanie założeń pedagogiki przygody w edukacji ekologicznej – prace badawcze
- Gry i grywalizacja – współczesne badania skuteczności, potencjał do wykorzystania w dydaktyce akademickiej
- Rozwój idei edukacji leśnej w obszarze kształcenia formalnego i alternatywnego w Polsce
- Projektowanie przeżyć (experience design) i ekonomia przeżyć (experience economy) w służbie Przygody
- Nurty outdoor education i adventure education dla rozwoju osobowego oraz terapii..
Obszary tematyczne wystąpień w bloku wymiany doświadczeń:
- Wymiana doświadczeń praktyków i teoretyków, którzy dostrzegają znaczenie przygody w kształceniu. Przegląd istniejących i minionych projektów w tym zakresie.
- Pedagogika przygody w edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej.
- Wykorzystanie pedagogiki przygody w pracy z osobami o specjalnych potrzebach. Wsparcie socjoterapii, pracy z niepełnosprawnymi.
- Innowacyjne projekty i działania w zakresie edukacji przyrodniczej, leśnej, ekologicznej; aktywizacji dzieci miejskich; profilaktyki zdrowotnej bazującej na outdoor/adventure education.
- Zgłoszeń na konferencję wraz z abstraktem można dokonywać w terminie do 15.03.2020
- Formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: http://konferencja.naukaprzygoda.edu.pl/abstrakty/
- Czas trwania wystąpienia – 15 minut
- Istnieje możliwość publikacji referatów (po uzyskaniu pozytywnych recenzji) w czasopiśmie „Folia Turistica”
Kontakt w sprawach referatów i plakatów: nauka@naukaprzygoda.edu.pl
Kontakt w sprawach organizacyjnych: konferencja@naukaprzygoda.edu.pl
Opłata konferencyjna:
Early birds do 31.01.20 – 575 zł
Lazy birds – 665 zł
Uczestnicy poprzednich edycji konferencji otrzymują zniżki. 10% za udział w jednej edycji, 20% za udział w dwóch, 30% za udział w trzech.
Więcej informacji o konferencji i wydarzeniach towarzyszących: www.edukacjaprzygoda.edu.pl
Komitet organizacyjny:
Justyna Schimanda
Agnieszka Leśny
Andrzej Kowal
Marta Wodnicka
Dorota Wesołowska
Barbara Berdowska
Joanna Keller
Komitet naukowy:
dr Ewa Palamer-Kabacińska (Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego)
dr Wojciech Swędzioł (Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie)
mgr inż. Katarzyna Dytrych (Fundacja “Za górami, za lasami”)
dr Iwona Pawelec-Pudło (Fundacja Pracowania Nauki i Przygody)
dr Przemysław Płoskonka (Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie)
dr Szymon Godawa (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
dr Michał Mochocki – (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)