Dni 9, 10 i 11 listopada 2012 spędziliśmy z uczniami dwóch klas Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii „SoS” na wyjeździe integracyjnym w podwarszawskiej Krępie. W ramach wyjazdu uczniowie uczestniczyli w warszatach dotyczących komunikacji, wyrażania emocji, negocjacji, w grze wiejskiej :) oraz w blokach ćwiczeń terenowych m.in. na niskim parku linowym. Do Krępy uczniowie przyjechali trochę niepewni, nie znając imion części koleżanek i kolegów oraz zziębnięci ponieważ pogoda była wybitnie listopadowa. W niedziele wyjeżdżali już w pełnym słońcu, przeważnie uśmiechnięci chociaż zmęczeni.
W czasie warsztatów uczniowie poznawali zasady wypracowania norm grupowych, konstruktywnej komunikacji, odzwierciedlania uczuć oraz ćwiczyli m.in. umiejętności asertywne np. w sytuacji nacisku grupy na korzystanie z używek. Warsztaty przygotowały nauczycielki i pani psycholog z SoSu. Trenerzy Pracowni Nauki i Przygody wyciągnęli towarzystwo na dwór i zachęcali do spędzenia kilku godzin na świeżym powietrzu. W rożnych wariantach ćwiczyliśmy wspólnie negocjacje, poszukiwanie niestandardowych rozwiązań, budowanie zaufania w grupie. Ćwiczenia terenowe pozwalają uczestnikom bezpiecznie wchodzić w różne role, sprawdzać się; czy wolę być odważnym szefem grupy czy może raczej asystentem dbającym o bezpieczeństwo innych? Z dużą radością towarzyszyliśmy tym próbom podziwiając pomysłowość i kreatywność uczniów w rozwiązywaniu gier i zadań, które przed nimi stawialiśmy. Duże znaczenie miał udział kadry SoSu w ćwiczeniach; panie chętnie wchodziły z uczniami na park linowy oraz uczestniczyły w ćwiczeniach. Wydaje się, że dla uczniów możliwość asystowania nauczycielom, podtrzymywanie ich, gdy tracili równowagę i zobaczenie ich w niecodziennych sytuacjach; obawy, niepewności, podejmowania wyzwań – była dużym przeżyciem.
Metody tzw. pedagogiki przygod, na Zachodzie, z powodzeniem wykorzystuje się we wsparciu socjoterapii oraz w pracy z grupami młodzieży i dorosłych. Bardzo się cieszymy, że podobne działania podejmowane są również w Polsce. W czasach, gdy brakuje nam kapitału społecznego, ludzie tracą do siebie zaufanie i wycofują się z powodu trudności w komunikacji – symulacje, gry zespołowe, prawidłowo przeprowadzone ćwiczenia na świeżym powietrzu – mogą zdziałać cuda.
Każdy z nas ma swoje wewnętrzne i zewnętrzne bariery do pokonania. Dobrze jest je zidentyfikować, przyjrzeć się im i z radością odkryć, że w pokonaniu ich mogą nam pomóc inni ludzie.
Warto dostrzec duży potencjał w terenowych ćwiczeniach symulacyjnych; gdy uczestnicy stoją przed wyzwaniem pokonania trudnej przeszkody stworzonej np. z lin czy desek i znajdują sposób, aby tego dokonać – jest to doświadczenie, na bazie którego można próbować identyfikować przeszkody „realne” w codziennym życiu. Takie działania, wzbogacone pracą warsztatową prowadzoną przez socjoterapeutów mogą stanowić duże wsparcie dla uczniów, mających trudności w nauce lub narażonych na zachowania ryzykowne w tym uzależnienie od środków psychoaktywnych.
Gdy wszyscy razem przechodzą przez most linowy, pomagają sobie nawzajem, wspólnie szukają najlepszych przejść czy możliwości; nie jest ważne ile kto ma lat, czy jest nauczycielem czy uczniem i jaka stoi za nim historia. Grupa ma wspólny cel, który przy stałej asyście i wsparciu trenera – może osiągnąć. Może też doświadczyć porażki, zastanowić się co do niej doprowadziło i spróbować jeszcze raz podejść do zadania – już z nową strategią.
Zapraszamy do galerii zdjęć z projektu: kliknij!
Projekt „Adaptacja, integracja i rozwój umiejętności przeciwdziałających nadużywaniu substancji psychoaktywnych wychowanków MOS nr 1 SOS w Warszawie.” został zrealizowany dzięki finansowaniu ze środków m.st. Warszawy.