Dni 26, 27 i 28 kwietnia 2013 spędziliśmy z uczniami dwóch klas Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii „SoS” na wyjeździe integracyjnym w podwarszawskiej Krępie. Wyjazd był kontynuacją pilotażowego programu wsparcia działań socjoterapeutycznych metodami tzw. pedagogiki przygody.
W programie wyjazdu znalazł się czas na integrację, socjoterapię oraz wspólne ćwiczenia i gry terenowe. Naszymi głównymi celami było wsparcie budowania zaufania młodzieży do siebie samych, przyjaciół ze szkoły oraz nauczycieli oraz rozwój umiejętności przeciwdziałających nadużywaniu substancji psychoaktywnych.
3 dni w lesie, bez dostępu do Internetu i z ograniczoną możliwością używania telefonu – to dla niektórych było nie lada wyzwanie, zwłaszcza, że w niedzielę pogoda zaskoczyła nas zimnym, uciążliwym deszczem. Na szczęście większość planów udało się zrealizować; były gry w tipi, ognisko, długie rozmowy, zajęcia na niskim parku linowym, wiele gier z linami, deskami i innymi dziwnymi przedmiotami.
Bardzo ważnym było dla nas, aby nauczyciele brali udział w ćwiczeniach razem z uczniami. Tutaj z pomocą przyszli trenerzy Pracowni Nauki i Przygody, którzy zaprojektowali działania w taki sposób, aby nauczyciele byli pełnoprawnymi członkami zespołów – a nie pedagogami obserwującymi z boku. Niewątpliwie nie było to dla nich łatwe – na parku linowym, czy przechodząc przez deski, wyzwalają się niekiedy gwałtowne emocje, człowiek robi głupie miny, chwieje się i spada – to nie są codzienne sytuacje dla nauczycieli. Ale to ważne, że uczniowie mogli zobaczyć ich w sytuacjach, w których dorośli na równi z nimi, byli zdani na pomoc grupy. Siłą metod pedagogiki przygody jest to, że bardzo naturalnie, pozwalają budować współpracę pomiędzy ludźmi. Gdy jedna osoba traci równowagę na parku linowym, inne, bardzo spontanicznie wyciągają do niej rękę, podtrzymują, asekurują. Nie pozwalają spaść. Potem pozostaje tylko przełożyć takie gesty na codzienną współpracę w szkole.
Projekt „Adaptacja, integracja i rozwój umiejętności przeciwdziałających nadużywaniu substancji psychoaktywnych wychowanków MOS nr 1 SOS w Warszawie.” został zrealizowany dzięki finansowaniu ze środków m.st. Warszawy.