„Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie” – nowa książka Pracowni Nauki i Przygody

okładka małaOto na rynek trafia nasza druga publikacja poświęcona outdoor i adventure education w Polsce! Od dziś możecie ją kupić w naszym sklepie internetowym oraz w zaprzyjaźnionym Experience Corner!

„Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce”, red. Agnieszka Bąk, Agnieszka Leśny, Ewa Palamer-Kabacińska

Książka Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie powstała w wyniku inspirującego spotkania teoretyków i praktyków, którzy zebrali się na konferencji „Edukacja Przygodą 2013” w Warszawie. Warto podkreślić, że nie jest to publikacja pokonferencyjna – nie zawiera tylko i wyłącznie artykułów, których tematyka była prezentowana podczas konferencji.

Cześć pierwsza porusza zagadnienia teoretyczne, dwa z zawartych w niej artykułów dotyczą teorii outdoor i adventure education – ukazują rozwój tej dziedziny na Zachodzie oraz pokazują jak rozwija się w tym zakresie teoria w Polsce. Trzeci tekst w tym dziale prezentuje szerokie tło teoretyczne problematyki ryzyka i przygody w kontekście edukacji przygodą.

Druga część, zatytułowana Edukacja w przygodzie, porusza obszary działań związane z ruchem harcerskim, survivalem, edukacją przyrodniczą oraz socjoterapią. Autorzy tekstów starają się odpowiedzieć na pytanie, na ile działania w danym obszarze są zbieżne z założeniami outdoor i adventure education, jakie są różnice, a jakie podobieństwa. Wskazują również szerokie pole możliwości wykorzystania przygody w działaniu.
Trzecia część – Przygoda w edukacji – pokazuje w jaki sposób można wykorzystać przygodę w nauczaniu, podczas realizacji programów szkolnych oraz pokazuje główne kierunki działań podejmowanych w Polsce w zakresie edukacji formalnej i nieformalnej.

Książka pokazuje szerokie spektrum praktycznego wykorzystania edukacji przygodowej w działaniach pedagogicznych. Wskazuje kierunki rozwoju tej dziedziny, które nie muszą być powszechnie kojarzone tylko z działaniem w plenerze, podkreśla także znaczenie wykorzystania tej metody do działań terapeutycznych – a zwłaszcza socjoterapeutycznych.

Spis treści:

Agnieszka Leśny,
Pedagogika przygody – konteksty teoretyczne

Wojciech Swędzioł,
Ryzyko w zachowaniu młodzieży. Materiały do dyskusji nad ryzykiem w przygodzie i edukacji

Ewa Palamer-Kabacińska,
Edukacja przygodą a harcerstwo – (nie) znani (czy) zapomniane?

Maja Stelmach,
Dlaczego harcerze siedzą w lesie? Przyroda a przygoda w harcerskim wychowaniu

Agnieszka Bąk,
Baśń i survival – w poszukiwaniu dojrzałości

Robert Jurszo,
„Zielony” survival. Sztuka przetrwania w edukacji ekologicznej

Katarzyna Dytrych,
Przygoda w przyrodzie

Julia Dobrzańska,
Jak poznawać przyrodę? Czyli o metodyce warsztatów przyrodniczych realizowanych w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Elżbieta Potempska,
Metody pracy z trudną młodzieżą – socjoterapia a pedagogika przygody

Agnieszka Chamier -Gliszczynska, Michał Krzywaźnia,
Socjoterapia, arteterapia, twórcza resocjalizacja i TZA ART – czy to w ogóle do siebie pasuje? O łączeniu, doświadczaniu i przekraczaniu granic

Marek Czyż, Mariola Nowakowska,
Zdobywamy „Koronę Gór Polski”. Projekt autorskiego programu nauczania wychowania fizycznego w ramach dwóch obowiązkowych godzin zajęć fakultatywnych

Maciej Ostrowski,
Wychowanie fizyczne i turystyka w Szkole Rydzyńskiej

Dorota Sidor,
Czytać, grać odkrywać, czyli „Gdzie jest wydra?”

Joanna Średnicka, Agnieszka Wrona,
Gry i symulacje szkoleniowe i ich zastosowanie w edukacji młodzieży i ludzi dorosłych

Agnieszka Leśny,
Działania w parkach linowych. rozrywka czy edukacja?

Marta Jońca,
Praca z grupami młodzieżowymi z wykorzystaniem metod outdoor education. Głos praktyka

Iwona Pawelec,
Program „Szkoła Przetrwania i Przygody S.A.S” jako przykład wychowania plenerowego

Aneks: Agnieszka Bąk,
Wywiad z Krzysztofem J. Kwiatkowskim

Informacje dodatkowe:

Format: a5
Liczba stron: 370
Oprawa: miękka
Rok wydania: 2014
Wydawnictwo: Pracownia Nauki i Przygody