Stop manipulacji – zgrywalizowane warsztaty dla młodzieży!

W jesiennej ramówce :) mamy dla Was nowość…

Jest to nowy warsztat, „STOP MANIPULACJI”, którego celem jest  nauka rozpoznawania i reagowania na różne techniki nieuczciwego wywierania wpływu stosowanych w handlu, reklamie, negocjacjach biznesowych, w pracy oraz innych codziennych sytuacjach. Warsztat przygotowaliśmy wraz z IntaliGames, które specjalizuje się w tworzeniu gier edukacyjnych. Warsztat jest zgrywalizowany, co ułatwia uczestnikom zdobycie nowej wiedzy.

Polecane dla dorosłych lub młodzieży w wieku: 15-18 lat (najlepiej grupa znająca się np. uczniowie z jednej klasy, członkowie jednej organizacji)

Grupa: Min. 5 – mak. 30 uczestników

Czas trwania: 3h zegarowe, może być realizowany w dwóch blokach w odstępie tygodnia.

Po warsztacie uczestniczka/uczestnik będzie:

  • Znał podstawowe mechanizmy manipulacji stosowane w handlu, mediach i codziennej komunikacji,
  • Potrafił odwołać się do znanych zagrożeń manipulacyjnych i zidentyfikować je technikami poznanymi w grze,
  • Pozna szereg zachowań, które pomagają uchronić przed manipulacją,
  • Pozna typowe sytuacje perswazyjne, mechanizmy wywierania i techniki perswazyjne oraz jak się przed nimi zabezpieczyć.

Metoda
W warsztatach stosujemy zgrywalizowane karty wiedzy stworzone z myślą o młodzieży. Przykłady z gry zostają omówione, przenalizowane i przeniesione na rzeczywiste sytuacje z którymi spotykają się młodzi ludzie.

Program

Na część pierwszą składa się rozgrywka edukacyjnej gry karcianej. Uczestnicy gry, po jej zakończeniu potrafią odwołać się w życiu codziennym do znanych zagrożeń i zidentyfikować je z technikami poznanymi w grze. Wiedzą też, że mogą sięgnąć po odpowiednie zachowania, które przypomną im, jak odeprzeć każdy poszczególny przypadek próby zawłaszczenia ich woli. W trakcie pierwszej sesji warsztatu uczestnicy otrzymują pomoce edukacyjne w formie kart do gry, które będą pozwalały wyszukiwać i ćwiczyć dostrzeganie wybranych technik manipulacji po warsztacie.

Druga część warsztatu utrwala zapamiętane mechanizmy oraz pozwala na analizę konkretnych przykładów.

Talia kart używana w grze jest podzielona na trzy zestawy:

  • Sytuacje perswazyjne – wskazujące konkretne sytuacje, w których można spodziewać się nieuczciwej perswazji;
  • Mechanizmy wywierania wpływu – powtarzalne wzorce zachowania i przetwarzania informacji przez ludzi, które mogą być wykorzystane do wywierania wpływu;
  • Techniki perswazyjne – konkretne zachowania służące wywarciu wpływu i manipulacji w różnych kontekstach.

Przygotowanie scenariusza gry i jej zasad jest oparte na pracach uznanych specjalistów: Drew Westena, Roberta Cialdiniego, Duglasa Kenricka, Paula Ekmana, Davida McRaneya a także wynikach badań noblistów Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego nad mechanizmami nieracjonalnych oddziaływań na proces decyzyjny.

Prototyp gry został opracowany i przetestowany w projekcie edukacyjnym Dzielnicy Wola w 2017 roku.

Podoba Ci się? Skontaktuj się z nami!


Jeśli chciałabyś/chciałbyś dołączyć do zespołu wolontariackiego i pomagać w tym lub innych projektach fundacji, napisz do nas: wolontariat@naukaprzygoda.edu.pl