Od wielu lat, trenerzy naszej fundacji pracują z dzieciakami i szkolą pedagogów i pedagożki z pracy metodą eksperymentu naukowego.
Są to twórcze szkolenia dla nauczycieli dotyczące nauczania z wykorzystaniem metody uczenia przez doświadczenie i eksperyment (m.in. metodyka inquiry based science education – IBSE). Warsztaty obejmują część teoretyczną i praktyczną.
W trakcie warsztatów nauczyciele poznają nowe metody, zalecane do pracy z uczniem zarówno w rekomendacjach Ministerstwa Edukacji, jak w zaleceniach Komisji Europejskiej. Warsztat będzie okazją do doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opartego na metodzie eksperymentu.
Wykorzystywanie przez nauczycieli metody badawczej przyczynia się do kształtowania i rozwijania kompetencji uczniów w zakresie m.in. przedmiotów przyrodniczych tj. umiejętność krytycznego myślenia, wyszukiwania i selekcji informacji, wnioskowania na podstawie przebiegu i wyników eksperymentu, projektowanie eksperymentu, samodzielności myślenia.
Szkolenie proponujemy w trzech wariantach: wprowadzającym, podstawowym i rozszerzony.
Wariant wprowadzający – 3 godziny zegarowe
Ten wariant dedykowany jest nauczycielom, którzy nie mieli dotychczas styczności z metodą badawczą. W czasie krótkiego, energetycznego warsztatu wprowadzane są kluczowe umiejętności pracy z metodą badawczą oraz wykonuje się kilka nieskomplikowanych doświadczeń związanych z podstawą programową, łatwych do powtórzenia w klasie –od angażującego pokazu naukowego do samodzielnego eksperymentowania przez uczniów.
Proponowane bloki tematyczne:
- Pokaz interaktywny
- Stopniowe zwiększanie samodzielności i odpowiedzialności ucznia
- Dociekanie naukowe
- Ćwiczenia z pomocami dydaktycznymi
Wariant podstawowy – 7 godzin zegarowych
Zakres merytoryczny szkolenia obejmie takie zagadnienie jak; m.in. teoretyczne i praktyczne podstawy metody eksperymentu, badawczej, IBSE; organizacja procesu dydaktycznego z wykorzystaniem wspomnianych metod; relacja pomiędzy metodą a innymi ważnym aspektami nauczania tj. ocenianie, zewnętrzna ocena wyników uczniów; wykorzystanie pomocy dydaktycznych; kształtowanie w uczniach umiejętności krytycznego myślenia; konstruowanie doświadczeń i eksperymentów na lekcji.
Proponowane bloki tematyczne:
- Metoda eksperymentu a cele nauczania i podstawa programowa
- Teoretyczne podstawy metody eksperymentu
- Pokaz interaktywny
- Stopniowe zwiększanie samodzielności i odpowiedzialności ucznia
- Konstruowanie eksperymenty w oparciu o cykl poznania naukowego
- Dociekanie naukowe
- Ćwiczenia z pomocami dydaktycznymi
- Różnica pomiędzy doświadczeniem a eksperymentem
- Konstruowanie hipotez i problemów badawczych
Wariant rozszerzony – 14 godzin zegarowych
Zakres merytoryczny szkolenia zostanie poszerzony o zagadnienia związane z ocenianiem kształtującym w kontekście pracy metodą eksperymentu oraz z pedagogiką przygody (outdoor education, outdoor outside the classroom).
Jest to autorski i unikatowy program stworzony przez ekspertów z Pracowni Nauki i Przygody.
Dodatkowe bloki tematyczne:
- Wykorzystanie gry szkoleniowej w edukacji
- Organizacji lekcji z wykorzystaniem pracy grupowej uczniów
- Eksperymenty i doświadczenia w naturze
- Samodzielne projektowanie doświadczeń
- Granice poznania naukowego
- Rzetelne źródła inspiracji do eksperymentów
- Teoretyczne i praktyczne podstawy pedagogiki przygody
Wariant dla małych grup
Zakres merytoryczny szkolenia obejmie takie zagadnienie jak; m.in. teoretyczne i praktyczne podstawy metody eksperymentu, badawczej, IBSE; organizacja procesu dydaktycznego z wykorzystaniem wspomnianych metod; relacja pomiędzy metodą a innymi ważnym aspektami nauczania tj. ocenianie, zewnętrzna ocena wyników uczniów; wykorzystanie pomocy dydaktycznych; kształtowanie w uczniach umiejętności krytycznego myślenia; konstruowanie doświadczeń i eksperymentów na lekcji.
Szkolenie organizowane jest w wariancie pracy indywidualnej z 1 nauczycielem lub grupą do 5 osób włącznie.