W dniach 25-27.11.2016 nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. mjr Henryka Dobrzańskiego „
W programie znalazły się zagadnienia związane z metodami uczenia przez doświadczenie/eksperyment/przygodę (m.in. metodyka inquiry based science education – IBSE). Warsztaty obejmowały część teoretyczną oraz praktyczną i trwały aż 20 godzin dydaktycznych!
W czasie warsztatów skoncentrowaliśmy się na metodzie badawczej, metodzie projektu naukowego oraz pedagogice przygody. Ważnym elementem była gra symulacyjna „30 karatów”, udostępniona nam przez Pracownię Gier Szkoleniowych, którą rozegraliśmy w kontekście oceniania kształtującego oraz czynników wspierających naukę ucznia. Po grze rozwinęła się ciekawa dyskusja o granicach odpowiedzialności ucznia za własną naukę.
Zakres merytoryczny szkolenia obejmował takie zagadnienie jak; m.in. teoretyczne i praktyczne podstawy metody eksperymentu, badawczej, IBSE; organizacja procesu dydaktycznego z wykorzystaniem wspomnianych metod; relacja pomiędzy metodą a innymi ważnym aspektami nauczania tj. ocenianie, zewnętrzna ocena wyników uczniów; wykorzystanie pomocy dydaktycznych; kształtowanie w uczniach umiejętności krytycznego myślenia; konstruowanie doświadczeń i eksperymentów na lekcji; metoda badawcza a środowisko szkolne; outdoor education a metoda badawcza, kształtowanie kompetencji uczniów w oparciu o metodę badawczą, metoda badawcza a podstawa programowa.
Uczestnicy warsztatów otrzymali obszerny skrypt – podręcznik z wykorzystania wskazanych metod oraz przykładowe scenariusze przeprowadzonych lekcji z wykorzystaniem metody eksperymentu, projektu, przygody.