Relacja ze szkolenia „Outdoor is More” – edycja zimowa

Lato w pełni, ale „winter is coming”, więc warto myśleć powoli o działaniach zimowych. Outdoor zimowy w Polsce jest jeszcze mniej popularny niż wiosenno-letni. Z tego też powodu, Adam Kaczmarek, wyruszył na międzynarodowe szkolenie nt działań zimowych. Kto wie, może efektem szkolenia będą warsztaty Pracowni na śniegu? Tymczasem przeczytajcie jego relacje!:

Szkolenie „Outdoor is more”

Chciałbym się podzielić refleksjami na temat zastosowania metod outdoor education zimą. Od 26 lutego do 3 marca 2013 uczestniczyłem w szkoleniu „Outdoor is more” organizowanym przez organizację Preles na Słowacji, w wiosce Klokocov. Celem szkolenia była nauka metod i technik przeprowadzenia ewaluacji w experiential learning i pokazanie jak można prowadzić gry i ćwiczenia outdoor również zimą.

Muszę się od razu przyznać, że jechałem na szkolenie z pewnymi obawami. Dotyczyły one głównie tego, że szkolenie miało być na temat zimowego outdooru a wiedziałem, że nie będę miał tej zimy możliwości przetestowania w praktyce w mojej pracy umiejętności i doświadczeń zdobytych na szkoleniu. Zawsze jednak mogłem w swej pracy wykorzystać metody i techniki ewaluacji, których nauka i poznanie były głównym tematem szkolenia. Mogę już teraz powiedzieć, że moje obawy były nieuzasadnione.

Kurs był podzielony na trzy moduły, które mogę umownie nazwać: DOŚWIADCZENIE, TEORIA, PRAKTYKA.

DOŚWIADCZENIE.
Przez pierwsze dwa dni trenerzy pokazywali nam swoje pomysły na gry i  ćwiczenia zorientowane głównie na budowanie zespołu i komunikację w grupie. Większość warsztatów odbywała się jak przystało na trening outdoor na świeżym powietrzu. Był tez czas na mniej formalne wspólne wieczory. Co mnie szczególnie ucieszyło to to, że w wszystkie prezentowane gry i ćwiczenia można z powodzeniem przeprowadzić o każdej porze roku.

TEORIA.
Całe do południe trzeciego dnia szkolenia poświęcone było teorii i metodyce przeprowadzania ewaluacji ćwiczeń i gier stosowanych w experiential learning i outdoor education. Mogliśmy też wtedy zapytać dokładnie o każdy element gier, których doświadczyliśmy przez ostatnie dwa dni. Dlaczego były przeprowadzone tak a nie inaczej, jakie cele stawiali sobie trenerzy wybierając właśnie je.

PRAKTYKA.
Po takie porcji teorii mogliśmy od razu przystąpić do wypróbowania jej w naszej praktyce trenerskiej. Każdy z nas pracując w duecie trenerskim z innym uczestnikiem szkolenia miał przeprowadzić ewaluację wybranej gry czy ćwiczenia, które nas jeszcze czekały przez kolejne trzy dni. Wszystko oczywiście pod czujnym okiem jednego z trenerów. Ważnym elementem przeprowadzonej ewaluacji był feedback, który otrzymywał każdy zespół od pozostałych uczestników szkolenia. Było to bardzo inspirujące i pouczające doświadczenie, które pozwalało bardziej refleksyjnie spojrzeć na własną praktykę trenerską. Ważna dla mnie była też możliwość „podpatrzenia” metod pracy z grupą innych osób, z innych krajów, z innym bagażem doświadczeń zawodowych.