W dniach 21-22.08.2015 odbyła się już dziewiąta edycja konferencji „Pokazać – Przekazać” w Centrum Nauki Kopernik. Organizatorzy adresują ją do reprezentantów środowisk działających na rzecz rozwoju edukacji. W ich zamyśle, konferencja stanowi platformę dialogu na temat współczesnych wyzwań i nowych kierunków w edukacji formalnej i nieformalnej, a także upowszechniania wypracowanych rozwiązań.
Tematyka tegorocznej konferencji była dosyć nietypowa jak na „Kopernika”; dotyczyła środowiska uczenia się i kultury uczenia. Większość paneli, wykładów oraz warsztatów poświęcona była relacjom uczniów z nauczycielami; szkoły w przestrzeni lokalnej, współpracy środowiska oświatowego z lokalnymi i globalnymi wspólnotami, relacjom w środowisku uczenia się.
My zostaliśmy zaproszeni do poprowadzenia warsztatów o współpracy uczniów z nauczycielami. Temat nie był łatwy, bo wydaje się być „przyklepany” stereotypami. Na szczęście udało nam się włożyć przysłowiowy kij w mrowisko i śmiało oraz otwarcie podważyć niektóre z utartych schematów. Posłużyliśmy się w tym celu grą szkoleniową, która była wstępem do warsztatowego opracowania modelu partycypacji młodzieży Rogera Harta. Dużo rozmawialiśmy również o roli oceniania, jak atmosfera generowana przez nauczyciela wpływa na uczniów, co wspiera w nas proces uczenia się – a co go blokuje.
Mimo trudnego tematu, wydaje się, że uczestnicy byli bardzo zadowoleni z naszych wspólnych warsztatów :) Zostawili nam kilka „liścików” na koniec, zobaczcie jeden z nich:
Na tej samej konferencji, warsztaty z metody badawczej prowadziła nasza fundacyjna koleżanka Edyta. Pracowniowe podejście do edukacji było więc silnie reprezentowane!
Dziękujemy Pracowni Gier Szkoleniowych za możliwość skorzystania z jej autorskiej gry „30 karatów„.
/zdjęcie z Facebooka Centrum Nauki Kopernik/