Strefa Wiedzy

Scenariusze lekcji wychowawczych przygotowane przez uczennice i uczniów

W ramach projektu „Moc w działaniu„, grupa liderska licealistek i licealistów z Warszawy, przygotowywała i przeprowadzała lekcje wychowawcze dla swoich klas. W przygotowaniu lekcji uczestniczyły mentorki i mentorzy. Rezultatem ich pracy jest zestaw scenariuszy, który przekazujemy wszystkim pedagogom i pedagożkom do wykorzystania. Zobaczcie co aktualnie jest ważne dla . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Nagranie rozmowy o outdoor education w edukacji osób dorosłych

15 lipca, w ramach cyklu „Rozmowy EPALE”, Aga Leśny gościła Magdalenę Szeniawską i wspólnie rozmawiały o działaniach outdoorowych jako metodzie rozwoju osób dorosłych. Rozmowa dotyczyła m.in. podejścia wildrness therapy, outdoor education, syndromu deficytu natury u osób dorosłych oraz różnych form działań outdoorowych dla osób zagrożonych wykluczeniem i bezrobociem. Magdalena . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Dlaczego w Polsce nie ma ani jednego wysokiego parku linowego do działań grupowych?

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem Agi Leśny o wysokich parkach linowych dla grup.„… To jest pytanie, które zaprząta mi głowę od 2013. Bardzo żałuję, że nie znam się na inwestowaniu w parki linowe, bo dawno bym taki wybudowała (jeśli Ty się znasz to koniecznie daj znać :)) Opanowaliśmy . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Leśne trendy w pedagogice przygody

Jakie są najnowsze trendy nurtu pedagogiki przygody bezpośrednio związane z lasem? Zielone szkoły i leśne przedszkola to niemal oldskul. Teraz modne są leśne żłobki, „domkowe zielone szkoły” i terapeutyczne wyprawy w dzicz. Temu zagadnieniu poświęcony jest artykuł „Wychowanie idzie w las” autorstwa Agnieszki Leśny, który pojawił się najnowszym wydaniu . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Młodzież na statki – artykuł Magdaleny Słodczyk

Magdalena Słodczyk na „Pogorii”, fot. Viesturs Lūsis Magda była stypendystką naszego rejsu rozwojowego. Po nim powstał poniższy tekst. Taki nastał ciekawy czas, że dużo rzeczy w życiu przychodzi do nas, wiedza jest na wyciągnięcie ręki, a rozrywka wręcz otacza z każdej strony. Nie jest problemem zdobycie jedzenia, czy . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Scenariusze warsztatów o komunikacji dla młodzieży

W ramach międzynarodowego projektu fundacji ℅M²UN1C@10N powstało 5 scenariuszy warsztatów dla młodzieży, które uczestnicy poprowadzili, a następnie bardzo dokładnie opisali i przekazują do użytku wszystkim, którzy chcieliby takie zajęcia poprowadzić. # 1: It’s not Rocket Science – Ways of Cooperating #2: To be conscious communicator #3: Non-verbal communication[Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Korzyści z outdoor education w badaniach

Instititue for Outdoor Learning opublikował listę polecanych raportów badawczych o korzyściach ze stosowania outdoor education, wraz z odnośnikami: >>>. Znajdziecie tam kilka naprawdę ciekawych raportów! Zobacz również: Zestawienie badań Konferencja outdoor education w Pradze

Outdoor education – nauka w terenie


Nowa książka o outdoor education!

Nowa książka o outdoor education!

Wraz z manualem przedstawiającym gotowy program outdoorowy dla grupy, o którym pisaliśmy tutaj >>> w ramach projektu powstała nowa książka, zawierająca odświeżone, podstawowe teorie wykorzystywane w pracy w nurcie pedagogiki przygody. Na ponad 200 stronach znajdziecie opisy podstawowych założeń teoretycznych, instrukcje jak zaprojektować program oraz . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Podsumowanie projektu Outdoor Academy – publikacje

Właśnie nadchodzi finał wielkiego, międzynarodowego projektu, którego byliśmy partnerem w roli ekspertów. Przez prawie 2 lata, trenerzy i eksperci z Polski (w tym Aga Leśny i Igor Lisin z naszej fundacji), Grecji, Włoch, Rumunii i Niemiec, reprezentujący organizacje zajmujące się outdoor education, testowali i pisali program oraz . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Bibliografia

Tu gromadzimy pozycje bibliograficzne w tematyce pedagogiki przygody, adventure education, sail traing, wychowania morskiego, outdoor education i nurtów pokrewnych. Jest to zbiór subiektywny. Jeśli znasz dzieła, które powinny znaleźć się w tym spisie – napisz do nas! Opracowała: Agnieszka Leśny, ostatnia aktualizacja: maj 2023 Pedagogika przygody; pedagogika przeżyć; outdoor education, . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Outdoor education – nauka w terenie

Outdoor education – nauka w terenie Czym jest? Outdoor education (OE) to dziedzina pedagogiki szalenie popularna m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy USA. Nie ma swojego bezpośredniego odpowiednika w Polsce. W samej literaturze zachodniej istnieje kilka równoległych definicji tego nurtu. W praktyce, outdoor education oznacza zazwyczaj zorganizowany proces uczenia się . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Niskie parki linowe – możliwości wykorzystania

Wprowadzenie W Polsce infrastruktura wysokich parków, przeznaczonych głównie do rozrywki, jest na stosunkowo wysokim poziomie. Niskie parki linowe (Low ropes courses – LRC) stanowią najczęściej „trasę dla małych dzieci” w istniejących obiektach. Traktowane są jak gorsze i prostsze od tras wysokich. Tymczasem możliwości wykorzystania niskich parków linowych jest bardzo . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Pedagogika przygody na lekcji WF

Na zaproszenie Centrum Edukacji Obywatelskiej przeprowadziliśmy pokazową lekcję WF (Wychowania fizycznego) inspirowaną pedagogiką przygody. Ekipa CEO w ramach projektu „WF z klasą” sfilmowała elementy lekcji oraz pomogła przygotować gotowy scenariusz do wykorzystania. Bardzo dziękujemy CEO za zaproszenie oraz włączenie pedagogiki przygody do promowanych przez Centrum metod. . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .